Nový jízdní řád. Jaké změny čekají cestující vlakem na jihu Moravy?
Podle nového jízdního řádu budou vlaky jezdit od letošní třetí prosincové neděle do 13. prosince příštího roku. V tomto období ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje zhruba 8,745 mil. vlakokilometrů. Oproti letošnímu jízdnímu řádu se jedná o pokles o zhruba 13 %. Důvodem je především přechod provozu na třech tratích pod jiného dopravce, na většině tratí totiž zůstane ve srovnání s jízdním řádem 2024 rozsah dopravy srovnatelný.
Hlavní novinky
Konec rekonstrukce traťového úseku Střelice – Zastávka u Brna, při které byla trať doplněna o druhou kolej a elektrifikována, přinese cestujícím významné rozšíření nabídky spojů v období přepravní špičky pracovních dnů, motorové vozy tu navíc nahradí moderní elektrické jednotky. „Nasazeny tu budou moderní jednotky RegioPanter v počtu 5 kusů. Cestující tak získají nízkopodlažní, klimatizované vlaky, vybavené například uzavřeným systémem WC, přehledným informačním systémem nebo zásuvkami 230V. V sedle pracovních dnů, večer a o víkendech bude zachován interval osobních vlaků 60 minut, avšak s větší kapacitou souprav, ve špičkách pracovních dnů pak bude navýšena četnost spojů na 3 vlaky za hodinu v kombinaci osobních a spěšných vlaků,“ uvedli médiím zástupci tiskového oddělení Českých drah.
S novým jízdním řádem začne po mnoha letech opětovně fungovat železniční stanice Holubice. V období přepravní špičky s přesahem do večerních hodin sem budou prodlouženy osobní vlaky z Křenovic horního nádraží. Vlaky tak během aktuální špatné situace na silnicích před Brnem navážou na autobusové linky.
Změny se dotknou také například tratě Břeclav – Hodonín – Staré Město u Uherského Hradiště a linek S9 a R13. „Na většině spěšných vlaků z Brna hl.n. do Starého Města u Uh. Hradiště / Bojkovic, na kterých České dráhy aktuálně nasazují klasickou soupravou z vozů Bdmtee s dieselovou lokomotivou, budou nově nasazeny motorové vozy řady 843 s přípojnými vozy. Změna vozby přinese cestujícím možnost přepravy handicapovaných cestujících, audiovizuální infosystém, tlačítky ovládané dveře a pohodlnější sedačky s většími rozestupy,“ uvedly České dráhy.
Přibližně do října 2025 bude v různých etapách pokračovat komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků do Kuřimi a Brna-Maloměřic. Vlaky budou vedeny v upravených trasách a časových polohách podle výlukového jízdního řádu, některé spoje budou omezeny.