KOMENTÁŘ: Za nebezpečím na brněnských silnicích stojí nejen uzavírky, ale i samotní řidiči. Nebo spíš řitiči?
Nelichotivou bilanci potvrdil opětovně také index bezpečnosti silnic, který zpracovává Generali Česká pojišťovna. Co se týče dopravních nehod se smrtelnými nebo těžkými zraněními, skončilo v něm Brno za loňský rok mezi krajskými městy nejhůře. Největší míra závažných nehod tu hrozí také chodcům, cyklistům a motocyklistům.
Brno je tak oblíbená lokalita, že se na něj stojí kolony ze všech směrů, říká jeden z vtipů. Jak se podle druhého dostat z Brna do Prahy bez navigace, nebo mapy? Jednoduše. Stačí se zařadit do kolony. Bohužel, ani jeden z nich není daleko od pravdy. Město pod Špilberkem je opravami a rozkopanými silnicemi vyhlášené. A s nimi souvisejícími zácpami rovněž.
Například podle loňského Dopravního indexu společnosti TomTom strávili brněnští řidiči za rok v dopravní špičce průměrně 58 hodin.
Stále nové uzavírky brnkají řidičům na nervy stejně intenzivně jako metalový mág Tony Iommi na struny své kytary, tep se zvyšuje a emoce pracují.
A právě v tomto momentu si všichni sáhněme do svědomí. Přestože kolony společně s hustým provozem, který ale k metropoli i přes všechny plány mobility jednoduše patří, souvisí podle dopravních expertů s počtem nehod, v hlavní roli jsme stále my sami. Řidiči. Nebo mnohdy spíš řitiči?
Takto trefně svou kampaň proti agresivitě na českých silnicích nazvala Platforma VIZE 0. Ta nepřímo navázala na poznatky z projektu Agresivita zabíjí, podle kterého ve 40 % smrtelných dopravních nehod sehrává svou roli agresivita, 7 z 10 řidičů se někdy nechá vyprovokovat k agresivnější jízdě a naopak 87 % řidičů motivuje ohleduplná jízda ostatních. A jsme u toho.
Ať již jde o Lepiče, který se těsnou jízdou za vozidly snaží ostatní donutit zrychlit, Myškaře kličkujícího bez dostatečné vzdálenosti nebo Vybržďovače dokazujícího si úmyslným přibrzďováním svoji dominanci, jde o ohrožení, které především v posledních letech stojí za nepříznivou statistikou.
V případě agrese za volantem je současná legislativní opora velmi obecná a neobsahuje přesné definice agresivního chování, jeho specifických projevů, ani konkrétní sankce, které za ně hrozí. Začít proto musí nejprve každý sám u sebe.
To evidentně nepochopil třeba mladík prohánějící se v srpnu po Úvoze v luxusním voze 122kilometrovou rychlostí, a stejně tak ani ti, kteří se na cesty vydávají pod vlivem alkoholu. Ostatně, v loňském roce šlo na jejich vrub v jihomoravském kraji 476 nehod. Opilý řidič, veselý vrah.
Třetí listopadová neděle je věnovaná Světovému dni obětí dopravních nehod. Mysleme na to, ať už uvízneme v pasti kterékoliv z brněnských uzavírek. Je to sice klišé, ale těch pár minut prostě nestojí zato.