Brno a nezaměstnanost? Nestojí si nejlépe
Ze všech krajů se jihomoravský nachází na 12 místě a je tak z pohledu nezaměstnanosti čtvrtým nejhorším před kraji Karlovarským, Moravskoslezským a Ústeckým. V porovnání s loňským rokem panuje i na jižní Moravě celorepublikový trend a nezaměstnanost klesla z 4,2 % na 3,7 %.
Na zdejších úřadech práce bylo na konci května evidováno 27 301 uchazečů o zaměstnání ve věku 15 až 64 let. Proti konci předešlého měsíce to bylo o téměř 1 200 osob méně.
Poměrně vysokou krátkodobou i dlouhodobou nezaměstnanost má v porovnán nejen s tuzemským průměrem ale i v rámci Jihomoravského kraje jeho metropole. V letošním dubnu se v ní pohybovala na úrovni 4,6 %.
Poptávka versus nabídka
Ze strany zaměstnavatelů přetrvává zájem o nové zaměstnance převážně v technických a dělnických oborech, dlouhodobá je rovněž poptávka je po kvalifikovaných řemeslnících.
„Pracovní trh nadále ovlivňují sezónní práce, které jsou v plném proudu. Především ve stavebnictví, v gastronomii, cestovním ruchu, zemědělství a zahradnictví, ale také v lesnictví, rybářství, lázeňství či těžbě,“ uvedl generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon.
Roční období se projevuje i v dalším směru. „S příchodem letního počasí se v menší míře objevují v evidenci ÚP ČR nabídky letních brigád. Zaměstnavatelé ale většinou hledají krátkodobé pracovníky prostřednictvím inzerce, pracovních portálů, sociálních sítí nebo přes své stálé zaměstnance,“ doplnil Viktor Najmon.
Jeho slova potvrzuje i zkušenost brněnské studentky Mariany Ergerové. „Chtěla jsem brigádu někde mezi lidmi a našla jsem ji téměř hned, kamarád rodičů pracuje v gastronomii a domluvil mi, že budu u nich točit zmrzlinu,“ popsala.
Nároky jsou v současné době kladeny nejen na zaměstnance, platí to však i naopak. V případě všech profesí je základem především kvalitním zázemí společnosti a její postavení na stabilním trhu jako je tomu například u společnosti Carclo Technical Products, která se zabývá výrobou plastových komponentů a součástek.
Ze studie TOP Zaměstnavatelé, kterou realizuje Asociace studentů a absolventů, vyplývá, že v oslovení talentovaných studentů, budoucích absolventů, bodují ty subjekty, které představují a naplňují atributy atraktivních zaměstnavatelů. „To jsou například důraz na work-life balance, přátelské a příjemné pracovní prostředí, a hlavně ochota představit se, zpřístupnit a otevřít v komunikaci již k uchazečům o práci,“ vysvětlil Jakub Hořický, ředitel studie TOP Zaměstnavatelé.