Reklama
reklama

Studie doporučila dálnici přes Bystrc

Přes městskou část Brno-Bystrc by měla vést nová dálnice z Brna na sever. Vyplývá to z územní studie, kterou si nechal vypracovat Jihomoravský kraj.

Největší dokument v historii územního plánování v Česku za 24 milionů korun vyhodnocuje jako vhodné tři varianty. Všechny však počítají s dálnicí, která povede středem městské části Brno- Bystrc. Proti této trase místní obyvatelé protestují již několik let. Podle studie by měla silnice 43 vést z Kuřimi jižně do Bystrce. Kromě Bystrce a Kuřimi by měla silnice zasahovat také do Kníniček, obce Rozdrojovice nebo Čebína. Tudy měla procházet už takzvaná Hitlerova dálnice. „Vytvořili jsme matici několika milionů variant. Skončilo to na 15 variantách, které jsme následně posuzovali. Z těchto variant bylo 6 dálničních, zbylé byly varianty silniční. Varianty jsme posuzovali ve třech kategoriích – dopravně urbanistická kategorie, životní prostředí a porovnání variant z hlediska výsledků hlukové a rozptylové studie,“ řekl vedoucí projektového týmu Jakub Kynčl.

Studie byla vypracována během 19 měsíců a výsledkem jsou doporučené tři varianty. „Projektanti a další řešitelé pracovali s územím o rozloze 112 443 hektarů, které zahrnuje správní území 111 obcí. Potvrdilo se to, k čemu se odborníci historicky klonili, tedy že nejúčinnější pro vedení silnice 43 jsou varianty, které ji vedou Bystrckou stopou,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček. Vítěznou studii odborníci rozpracovali a vytvořili z ní takzvanou poučenou variantu. Místo dálnice D43 by tak podle nich měla přes Bystrc vést rychlostní silnice I/43, která by měla být díky nižší povolené rychlosti méně hlučná. Proti výsledku se však bouří místní obyvatelé. „V této studii byla zcela zamítnuta optimalizovaná trasa vedoucí Boskovickou brázdou, která by mohla sloužit jako plnohodnotný obchvat celého města Brna. Předkladatelé studie argumentovali tím, že by po obchvatu nejezdilo dostatečné množství aut. Hitlerova dálnice vedoucí středem Bystrce je lepší, protože tudy pojede aut víc. Auta tedy mají podle této logiky přednost před kvalitou života v jedné z nejhezčích městských částí i před rekreační zónou u přehrady, která slouží celému Brnu,“ uvedla zastupitelka městské části Brno-Bystrc Monika Šimková (Zelená pro Bystrc).

Proti výsledku protestuje také předseda Územně plánovací a dopravní komise v Kníničkách Petr Firbas. „Opakovaně jsme upozorňovali, že je ze studie vynechána nejaktuálnější verze varianty R43. Varianta, která byla léta chápána jako moderní a která počítala s obchvaty obcí. Trasa, která vede přes Bystrc a další obce, je zbytečná,“ myslí si Firbas.

Autor: 
Petra Slavíková
Aktuálně
Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charizma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům televizních diváků během poslední série Česko Slovenské SuperStar, a vynesly ji tak do...
09.03.2025 - 06:20
Brněnský realitní nespí. Loňský rok se ve městě pod Špilberkem nesl ve znamení rekordů, například průměrná cena nabízeného nového bytu v posledním čtvrtletí poprvé přesáhla částku 8 milionů korun. I...
08.03.2025 - 06:00
Kultura, věda, sport i zábava pro děti. Nejen tyto různorodé aktivity vás čekají o víkendu v Brně. Prozkoumejte muzeum věnované otci genetiky, pojďte s dětmi do divadla nebo oslavte Mezinárodní den...
07.03.2025 - 12:50
Už podeváté budou obyvatelé Brna navrhovat, jak zlepšit život ve městě.
06.03.2025 - 06:11
Klášter Rosa Coeli v Dolních Kounicích od podzimu 2024 prochází revitalizací. Nezbytnou součástí stavebních úprav je záchranný archeologický výzkum, který poodhalil dávno zapomenutá tajemství o...
05.03.2025 - 11:22
Chopinovo muzeum ve Varšavě, Bachovo v Lipsku, Smetanovo v Praze – do budoucna by chtělo Brno do této řady přidat ucelenou moderní expozici Leoše Janáčka.
04.03.2025 - 14:08
Komentáře