Sdílená elektromobilita ve městech?
Přestože Brňané sdílená kola či koloběžky rádi a hojně využívají, najdou se i tací, kteří ve městě jejich přítomnost nepodporují. „Jde hlavně o to, že mnohdy hlavně na těch elektrokoloběžkách lidé jezdí rychle po chodníku, neumí je pořádně ovládat nebo si nedávají pozor, natož aby znali nějaká pravidla silničního provozu. Pokud by vše dodržovali jak mají, tak v pořádku, ale takto je to nebezpečné,” myslí si Karel Mnich. Souhlasí s ním i Žaneta Novotná. „Často na nich jezdí mladí lidé, mnohdy třeba v pátek večer i podnapilí na nich dělají blbosti. Kdyby byly jejich, tak se k tomu stroji budou chovat jinak, ale takto je jim jedno, že ji třeba někde odřou. A tím jsou bezohlední k těm věcem, ale i k okolí a k chodcům,” podělila se o názor.
I z těchto důvodů vyzvaly Praha a Brno poslance, aby zohlednili specifickou situaci velkých měst při květnovém čtení novely zákona o silničním provozu. Řešení vidí v posílení v pravomocí obcí v případě sdílené elektromobility. Podle zastaralé legislativy totiž například není poskytovatel služby nijak odpovědný za své uživatele. Těm tak hrozí postih pouze v případě, kdy jsou chyceni přímo při přestupku. Novela by posílila odpovědnost společností a také roli obcí. Ty by nově mohly bikesharing na svém území účinně regulovat. „Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni s touto společností vypověděla memorandum. Elektrokoloběžky se stále povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Za město požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat. To se musí změnit,“ popsal náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů, průběžně také informujeme veřejnost a pokoušíme se vysvětlovat, jaké odkládání těchto dopravních prostředků je bezpečné pro chodce, zvláště pro ty s nějakým handicapem,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Přestože vedení jihomoravské metropole nehodnotí situaci tak vážně jako v hlavním městě, i zde zaznamenalo nevoli některých obyvatel. „Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu právního rámce pro provoz těchto moderních sdílených služeb bychom uvítali,“ doplnila Markéta Vaňková.