KOMENTÁŘ: Budou moci Brňané dýchat z plných plic?
Brnu se totiž podařilo v klínit mezi rekordmany z Ostravska a narušit jim jejich dlouholetou dominanci co se smogové situace týče. Měřicí stanice na Zvonařce se v tomto nerovném boji loni dokonce pochlapila natolik, že se v sumáři kvality ovzduší zařadila hned za Věřnovice na Karvinsku a obsadila druhé místo. Rozhodně ale není oč stát. Co se vlastně u Zvonařky děje?
Zákon povoluje v ovzduší výskyt koncentrace směsi různých látek včetně síranů, sazí, kovů nebo solí do 50 mikrogramů a zákonným limitem je 35 dní v roce. V okolí známého autobusového nádraží ale v roce 2019 došlo k překročení téměř v dvojnásobném počtu, a to v 64 dnech. Hydrometeorologové navíc zaznamenali čísla s více než třiapůlkrát vyšší hodnotou, maximální koncentrace dosáhla 178,9 mikrogramu.
Viník výrazného zhoršení je podle odborníků jasný. Stavební práce v okolí a důsledky z nich vyplývající. Podle expertů se však dalo situaci částečně předejít nebo dopady dopravního rozvoje metropole alespoň mírnit. Pomohlo by třeba častější kropení okolí stavby, ke kterému mimo jiné loni na jaře vyzýval i Jihomoravský kraj. Zdá se proto, že v tomto případě mohlo udělat vedení města pro zdraví svých obyvatel víc.
Čitelný signál se naopak snaží vyslat nyní. Schválilo totiž Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno 2020. Snížit znečištění ovzduší do konce roku 2023 by podle něj mělo například dokončení podstatných částí Velkého městského okruhu v co nejkratší možné době, zajištění co největší plynulosti dopravy zlepšením koordinace stavebních prací, nová výstavba a rekonstrukce tramvajových a trolejbusových tratí, jako například projekt desetiletí Tramvaj Plotní, zavádění rezidentního parkování nebo ucelení systému cyklotras.
Jenže. Již z výčtu plánovaných kroků je jasné, že to v Brně opět nepůjde jako másle. Plotní přinesla již zmíněné nástrahy, a navíc se o téměř rok opozdí, komplikace potkaly i stavbu II. etapy VMO v Žabovřeské ulici. Rezidentní parkování se sice stále rozšiřuje, na mnoha místech s ním ale řidiči bojují, a zatímco bývalý primátor Petr Vokřál Brňany k jízdě na kole motivoval tím, že tvrdil, že na bicyklu sám jezdí do práce, bojovalo ještě nedávno aktuální vedení s cyklisty v ohledu cykloobousměrek. Otázkou proto je, zda vydaný plán situaci skutečně změní a Brňané se opět budou moci, nejen v okolí Zvonařky, z plných plic nadechnout.